Lokomotiva Siemens ES64UA
Lokomotiva typu Siemens ES64U4 je univerzální vícesystémová elektrická lokomotiva s asynchronními motory konstruovaná na bázi EuroSprinter, nasazená z počátku jako řada 1216 (Taurus III)ÖBB, v dalších letech i ALEX (řada 183), SŽ (řada 541), PKP (řada EU44) a dalších dopravců. Poprvé byla lokomotiva představena veřejnosti 31. března 2005 v Mnichově.
Elektrická lokomotiva Siemens ES64U4 | |
---|---|
|
|
AT řada | 1216 |
DE řada | 183 |
PL řada | 5 370 (EU44) |
SI řada | 541 |
Základní údaje | |
Výrobce | Siemens |
Rok výroby | 2005– |
Počet vyrobených kusů | min. 113 |
Provozovatel | ÖBB, DB AG, PKP, SŽ |
Období provozu | 2005–dosud |
Hodinový výkon | 6 400 kW |
Trvalý výkon | 6 000 kW |
Maximální tažná síla | 304 kN (podle verze) |
Maximální rychlost | 230 km/h |
Vytápění vlaku | Elektrické |
Lokomotivní brzda |
elektrodynamická rekuperační + odporová samočinná tlaková přímočinná |
Hmotnost a rozměry | |
Hmotnost ve službě | 87 t |
Nápravový tlak | |
Délka přes nárazníky | 19 580 mm |
Rozvor podvozku | |
Minimální poloměr projížděných oblouků |
120 m |
Rozchod kolejí | 1 435 mm |
Parametry pohonu | |
Uspořádání pojezdu | Bo´ Bo´ |
Napájecí soustava | 25 kV 50 Hz, 15 kV 16,7 Hz, 3 kV ss |
Regulace pohonu | IGBT |
Typ trakčního motoru | asynchronní |
Přenos kroutivého momentu | Dutý hřídel |
Seznam českých a slovenských lokomotiv |
Popis
Lokomotiva je svojí elektrickou částí velmi podobná typu ES64F4, tvar a konstrukce skříně a pojezdu však vychází z typu ES64U2 s následujícími hlavními odlišnostmi:
- skříň vozidla je o 300 mm delší,
- každé stanoviště má z obou stran vstupní dveře (do ES 64U2 se vstupuje skrz strojovnu),
- odlišné uspořádání a zakrytování přístrojů na střeše,
- snížená střední část střechy pro splnění požadavků vyhlášky UIC 505 (obrys pro vozidla),
- střední návěstní světlo přemístěno nad čelní okno,
- návěstní světla z LED,
- madla pro posunovače protažená až do rohů.
Pro dodržení hmotnosti lokomotivy byla snížena hmotnost transformátoru o 2,5 t. Tím se poněkud omezil i maximální výkon lokomotivy – trvalý 6 MW, hodinový 6,4 MW.[1]
[editovat]ÖBB 1216 Taurus 3
V říjnu 2003 změnily ÖBB objednávku na posledních 68 lokomotiv řady 1116 (typ ES64U2) na 50 lokomotiv zdokonalené verze, které budou moci být provozovány i na systému 3 kV ss.[1][2]. ÖBB plánovaly jejich nasazení zejména v Itálii a ve Slovinsku. Lokomotivy byly podle specifikací vybaveny příslušnými typy sběračů, vlakových zabezpečovačů a rádií, tzv. národními balíčky:
- 1216 001-025 jako varianta A pro Rakousko, Německo, Itálii a Slovinsko
- 1216 141-150 jako varianta B pro Rakousko, Německo a Slovinsko
- 1216 226-240 jako varianta C pro Rakousko, Německo, Česko a Slovensko
Kvůli zpoždění ve schvalovacím procesu pro připuštění na českou a slovenskou železniční síť byly stroje 1216 227–231 přestavěny na variantu B a v dubnu 2007 přeznačeny na 1216 127–131. Ve stejném měsíci byl stroj 1216 232 přestavěn na variantu A a přeznačen na 1216 032. Tento stroj byl použit pro schvalovací proces – pro jízdy rychlostí do 200 km/h v Itálii.[2]
Od GVD 2007 začaly tyto stroje v rámci zkušebního provozu zajíždět do Českých Budějovic a do Brna. V červnu 2008 byla varianta C schválena s určitými omezeními pro provoz na síti SŽDC.[3] Dne27. října 2008 dojel poprvé stroj této řady vlastní silou až do Prahy, byl to 1216 239 v čele vlaku 573. Jeho nasazení pak pokračovalo na vlacích Ex 573 / 572 / 579 / 578 do 18. listopadu, od 11. listopadu přešel na trať Praha – Děčín.[4] Od GVD 2009 pak byly lokomotivy řady 1216 nasazeny v běžném provozu na vlacích EC mezi Prahou a Vídní. Přímé vozbě dále do Německa však bránily problémy s přejezdem česko-německé hranice, které se podařilo vyřešit až o rok později. Vzhledem k úvraťovým jízdám mezinárodních vlaků přes pražské hlavní nádraží není momentálně potřeba jejich nasazení směrem do Německa.
Od konce května 2010 byla řada 1216 nasazena na vedení přímých EC vlaků mezi Mnichovem a severní Itálií – Veronou, Boloní a Milánem.
Od prosince 2014 se plánuje nasazení s railjety na lince Praha – Brno – Vídeň – Štýrský Hradec (něm. Graz).[5]
[editovat]SŽ 541
Slovinský dopravce Slovenske železnice (SŽ) si objednaly 20 lokomotiv tohoto typu. Lokomotivy byly dodány v období červen 2006 – květen 2007 a označeny řadou 541. Dalších 12 strojů této řady bylo objednáno v lednu 2007 (celková cena 48 milionů €), tyto lokomotivy byly nasazovány do provozu postupně od května 2009.[6].
- Chorvatsko varianta B2 pro Slovinsko, Rakousko, Německo, a
- Maďarsko, Itálii a Chorvatsko varianta F pro Slovinsko, Rakousko, Německo, Česko, Slovensko,
[editovat]PKP EU 44 Husarz
V červnu 2008 objednaly polské železnice 10 lokomotiv typu ES64U4. Lokomotivám byla přidělena řada EU44 a byly pojmenovány Husarz (husar). První lokomotivu dodal Siemens v září téhož roku, a to s německým označením 183 601. Tato lokomotiva absolvovala nejprve sérii zkušebních jízd pro schválení tohoto typu v Polsku.[7] V lednu 2009 k ní přibyla 183 602. Do června 2010 bylo dodáno všech 10 objednaných strojů. Od sedmého stroje byly dodávány již s polským označením řady 5 370, předchozí stroje s německým označením byly přeznačeny na tuto řadu počátkem července 2010.[8] Od června 2010 zajíždí řada EU44 do Bohumína.
Dne 30. července 2010 podepsaly PKP Intercity a Siemens smlouvu na dodávku dalších 10 lokomotiv ES64U4 v ceně 44,5 milionů €.
[editovat]Soukromí dopravci
Mezi další provozovatele těchto lokomotiv patří napřííklad RTS Rail Transport Service GmbH, LTE, Adria Transport, CargoServ, SLB, WLB a další. Arriva vlastní 5 lokomotiv typu ES64U4-G, které jsou vybaveny pouze pro napájecí soustavy 15 a 25 kV. Jedná se o stroje 183.001–005.
[editovat]Rychlostní rekord
Dne 2. září 2006 ustanovila lokomotiva 1216 050 (tehdy ještě ve stavu Siemens, dnes ÖBB 1216 025) nový rychlostní rekord elektrických lokomotiv.[9]). Na vysokorychlostní trati Norimberk – Ingolstadt mezi stanicemi Kinding a Allersberg dosáhla rychlosti 357 km/h a překonala tak rekord lokomotivy BB 9004 SNCF z roku 1955.
Až do roku 2008 byla tato lokomotiva používána při zkušebních jízdách v různých zemích, včetně ČR. 25. května 2008 byla předána ÖBB a od 23. června 2008 je nasazena v provozu jako 1216 025.[9]
Polská lokomotiva EU44 v nátěru na EURO 2012