Lokomotiva řady 350

Lokomotiva řady 350 je dvousystémová elektrická lokomotiva, přezdívaná Gorila nebo Krysa, někdy také Potkan. Patří k nejrychlejším a nejvýkonnějším lokomotivám vyrobeným v Československu. Vyráběl ji podnik Škoda Plzeň pod typovým označením 55E.

Historie

Na konci 60. let 20. století se vlivem stále rostoucí hmotnosti vnitrostátních i mezinárodních rychlíků a nedostatku výkonných lokomotiv, které by tyto rychlíky vedly, začalo v Československu uvažovat o vývoji nové řady lokomotiv. 23. 12. 1969 podalo Federální ministerstvo dopravy ČSSR oficiální zakázku na vývoj dvousystémové, rychlíkové lokomotivy s výkonem 4 000 kW a maximální rychlostí 160 km/h (pro podvozek a další mechanické části až 200 km/h). Dále byla požadována hmotnost lokomotivy do 88 tun a výkonná elektrodynamická brzda.

Vývojem nové lokomotivy byla pověřena Škoda Plzeň, šéfkonstruktérem byl Ing. František Palík, CSc.

V roce 1972 byla novými podvozky, určenými pro řadu 350 a následně i pro lokomotivy Škoda II. generace, osazena lokomotiva E 469.3030 (124.601-6). Na Železničním zkušebním okruhu u Velimidosáhla tato upravená lokomotiva rychlosti 218 km/h, podvozky vyhověly. V roce 1973 byl vyroben první prototyp označený jako ES 499.0001, ten dosáhl 3. 4. 1974 na ŽZO u Velimi rychlosti 180 km/h. O rok později byl vyroben druhý prototyp (ES 499.0002), ten měl zpřevodování až na rychlost 200 km/h. Prototypy byly zařazeny do služby u ČSD 28. a 29. 12. 1974. Během podzimu 1975 bylo vyrobeno 18 sériových lokomotiv, cena jedné lokomotivy činila 6 500 000 Kčs.

 

Elektrická lokomotiva řady 350
(dle označení UIC)
Lokomotiva 350 005-5 ve stanici Štrba
Staré označení ČSD ES 499.0
Tovární označení 55E
Základní údaje
Výrobce Škoda Plzeň
Rok výroby 19731975
Počet vyrobených kusů 20
Provozovatel (ČSDŽSR), ZSSK
Období provozu 1974–dosud
Trvalý výkon 4 000 kW
Maximální tažná síla 210,0 kN
Maximální rychlost 160 km/h
Hmotnost a rozměry
Hmotnost ve službě 88 t
Délka přes nárazníky 16 740 mm
Minimální poloměr
projížděných oblouků
120 m
Rozchod kolejí 1 435 mm
Parametry pohonu
Uspořádání pojezdu Bo´ Bo´
Napájecí soustava 3 kV ss / 25 kV 50 Hz
Seznam českých a slovenských lokomotiv

Popis

Lokomotiva řady 350 měla na svou dobu moderní hranatý design. Na pravé bočnici jsou žaluzie výdechů chlazení, do kterých uprostřed zasahuje odporová skříň (viz obrázek).

Podvozek disponuje dvoustupňovým vypružením šroubovými pružinami s příčným a svislým tlumením hydraulickými tlumiči. Na rámu podvozku jsou umístěny čtyři stejnosměrné trakční motory AL 4741 Flt, každý o výkonu 1000 kW. Regulace otáček je odporová a má 56 stupňů. Přenos síly na jednotlivé nápravy je řešen kloubovou spojkou Škoda. Tato lokomotiva je vybavena pneumatickou přímočinnou brzdou, elektrickou samočinnou brzdou, zajišťovací brzdou a také elektrodynamickou brzdou o výkonu 3600 kW, tu lze aktivovat při rychlostech vyšších než 60 km/h.

Lokomotiva řady 350 předběhla možnosti tehdejší infrastruktury a její potenciál nebyl dlouhou dobu využit.

[editovat]Provoz

Celkem bylo vyrobeno 20 lokomotiv řady 350, ovšem v současné době (2008) je jich v provozu jen 18. Lokomotiva 350.009 byla zničena při tragické srážce u Nových Kopist v listopadu 1989.[1]Lokomotivy jsou dislokovány v RD Bratislava. Zajišťují dopravu vlaků vlaků vyšší kvality (ECICEx) a rychlíků na trasách:

[editovat]Galerie