Lokomotiva řady 381
Lokomotiva řady 381 (tovární typ Škoda 109E2) je elektrická třísystémová lokomotiva vyráběná pro Železničnou spoločnosť Slovensko (ZSSK) plzeňskou firmou Škoda Transportation. Jedná se o upravenou variantu strojů řady 380, které vyvinula Škoda pro České dráhy. ZSSK objednala za 8 499 900 euro dva kusy lokomotivy řady 381,[1] které plánuje využít v nových vratných (push-pull) příměstských soupravách s řídicím vozem řady 951 na druhém konci vlaku. Tyto soupravy mají být využívány na trasách Kúty – Bratislava – Nové Zámky a Bratislava – Leopoldov.[2]
Oproti řadě 380 Českých drah budou mít stroje řady 381 maximální rychlost 160 km/h a zabezpečovací zařízení ETCS L1.[1]
První vyrobený stroj 381.001 byl 8. listopadu 2011 převezen z Plzně do Velimi, kde na místním zkušebním okruhu vykonal typové zkoušky.[3] V sobotu 3. prosince 2011 byl dopraven do Bratislavy a 6. prosince začaly zkušební jízdy s netrakční jednotkou x51.[4] V říjnu 2012 získal tento typ homologaci pro slovenské dráhy.[5]
Elektrická lokomotiva řady 381
|
|
---|---|
Tovární označení | Škoda 109E2 |
Základní údaje | |
Výrobce | Škoda Transportation |
Rok výroby | od 2011 |
Počet kusů | 2 |
Maximální provozní rychlost | 160 km/h |
Vytápění vlaku | elektrické |
Brzda | pneumatická kotoučová s disky na kolech, EDB (elektrodynamická brzda) |
Hmotnost a rozměry | |
Hmotnost | 88,2 t |
Délka přes nárazníky | 18 000 mm |
Rozvor podvozku | 2500 mm |
Vzdálenost středů otáčení podvozků | 8700 mm |
Jmenovitý průměr kol | 1250/1170 mm |
Maximální šířka | 3080 mm |
Výška (nad temenem kolejnic) | 3905 mm |
Rozchod kolejí | 1435 mm |
Parametry pohonu | |
Uspořádání pojezdu | Bo´ Bo´ |
Napájecí soustava | 3 kV ss / 25 kV 50 Hz / 15 kV 16,7 Hz |
Pohon dvojkolí | dutým hřídelem |
Seznam českých a slovenských lokomotiv |