Lokomotiva řady 381

Lokomotiva řady 381 (tovární typ Škoda 109E2) je elektrická třísystémová lokomotiva vyráběná pro Železničnou spoločnosť Slovensko (ZSSK) plzeňskou firmou Škoda Transportation. Jedná se o upravenou variantu strojů řady 380, které vyvinula Škoda pro České dráhy. ZSSK objednala za 8 499 900 euro dva kusy lokomotivy řady 381,[1] které plánuje využít v nových vratných (push-pull) příměstských soupravách s řídicím vozem řady 951 na druhém konci vlaku. Tyto soupravy mají být využívány na trasách Kúty – Bratislava – Nové Zámky a Bratislava – Leopoldov.[2]

Oproti řadě 380 Českých drah budou mít stroje řady 381 maximální rychlost 160 km/h a zabezpečovací zařízení ETCS L1.[1]

První vyrobený stroj 381.001 byl 8. listopadu 2011 převezen z Plzně do Velimi, kde na místním zkušebním okruhu vykonal typové zkoušky.[3] V sobotu 3. prosince 2011 byl dopraven do Bratislavy a 6. prosince začaly zkušební jízdy s netrakční jednotkou x51.[4] V říjnu 2012 získal tento typ homologaci pro slovenské dráhy.[5]

Elektrická lokomotiva řady 381
(dle označení UIC)

Tovární označení Škoda 109E2
Základní údaje
Výrobce Škoda Transportation
Rok výroby od 2011
Počet kusů 2
Maximální provozní rychlost 160 km/h
Vytápění vlaku elektrické
Brzda pneumatická kotoučová s disky na kolech, EDB (elektrodynamická brzda)
Hmotnost a rozměry
Hmotnost 88,2 t
Délka přes nárazníky 18 000 mm
Rozvor podvozku 2500 mm
Vzdálenost středů otáčení podvozků 8700 mm
Jmenovitý průměr kol 1250/1170 mm
Maximální šířka 3080 mm
Výška (nad temenem kolejnic) 3905 mm
Rozchod kolejí 1435 mm
Parametry pohonu
Uspořádání pojezdu Bo´ Bo´
Napájecí soustava 3 kV ss / 25 kV 50 Hz / 15 kV 16,7 Hz
Pohon dvojkolí dutým hřídelem
Seznam českých a slovenských lokomotiv