Lokomotiva řady 371

 

Lokomotiva řady 371  je dvousystémová elektrická lokomotiva Českých drah, přezdívaná „Bastard“. Lokomotiva byla vyráběna v letech 1980 až 1990 ve firmě Škoda Plzeň (tovární typ Škoda 69E). Lokomotivy řady 363 (do roku 1987 řada ES 499.1) jsou určeny pro vozbu vlaků na osobních inákladních výkonech. Několik lokomotiv této řady bylo rekonstruováno na řadu 362 s vyšší maximální rychlostí. Lokomotiva je dvousystémová je schopna provozu na obou hlavních napájecích systémech českých železnic, tedy jak na starším stejnosměrném systému 3 kV, tak i v novějším systému jednofázové střídavé soustavy 25 kV, 50 Hz. Tomu je uzpůsobena elektrická výzbroj vozidla. Zajišťuje hlavní přetahy vlaků přes styk proudových soustav.

V podstatě shodná je lokomotiva řady 362, kromě převodového poměru který byl zvýšen a bylo také dosazeno zařízení, které mělo tlumit vrtivé pohyby. Používá se ve vozbě vlaků vyšších kategorií a její maximální rychlost je o 20 km/h vyšší.

Od roku 2011 jsou pro ČD Cargo dodávány lokomotivy řady 363.5, které vznikly přestavbou stejnosměrných strojů řady 163. Modernizace provádí Pars nova pod továrním označením 71Em.[1] podle zastaralého technického řešení v době výroby a malé provozní spolehlivosti známá pod přezdívkou bastard. Lokomotivy této řady vznikly modernizací lokomotiv řady 372, v jejímž rámci byla zvýšena maximální rychlost lokomotivy z původních 120 na 160 km/h. Používá se většinou na vozbu vlaků osobní dopravy na rameni Praha – Drážďany. V současnosti (rok 2008) jsou všechny lokomotivy řady 371 ve stavu Depa kolejových vozidel Praha, Provozní jednotky Praha-Vršovice.[1]

 

Elektrická lokomotiva řady 371
(dle označení UIC)
Lokomotiva řady 371 v čele vlaku EuroCity
Tovární označení 76Em
Základní údaje
Výrobce Škoda Plzeň
Rok výroby 1996-20002004
Počet vyrobených kusů 7
Provozovatel ČD
Období provozu 1996–dosud
Trvalý výkon 3 080 kW
Maximální tažná síla 205 kN
Maximální rychlost 160 km/h
Hmotnost a rozměry
Hmotnost ve službě 83 t
Délka přes nárazníky 16 800 mm
Minimální poloměr
projížděných oblouků
120 m
Rozchod kolejí 1 435 mm
Parametry pohonu
Uspořádání pojezdu Bo´ Bo´
Napájecí soustava 3 kV ss / 15 kV 16,7 Hz
Seznam českých a slovenských lokomotiv

[editovat]Průběh modernizace

Lokomotivy byly modernizovány v letech 1996 až 2000 (tovární typ 76Em) a celkem bylo takto modernizováno celkem šest strojů řady 372 (ev. č. 001, 002, 003, 004,  005 a 015), kterým byla po změně řady zachována původní evideční čísla.[2] Atypickým členem skupiny lokomotiv řady 371 pak je stroj 371.201 (typ 80Em), který vznikl modernizací lokomotivy 180.001 DB (tato lokomotiva byla předána Českým drahám jako kompenzace za těžce poškozený stroj 372.006). Modernizovaná lokomotiva 371.201 doplnila park lokomotiv ČD v roce 2004.[3]

Stroj 371.201, předaný německými drahami za zrušený kus, na pražském hlavním nádraží