Lokomotiva JŽ řady 362

Slovinská lokomotiva řady 362, stejně jako chorvatská řada 1061 je šestinápravová třípodvozková kloubová elektrická lokomotiva s napájením 3 kV ss.

Původ

Lokomotivy byly dodávány od počátku 60. let pro dopravu vlaků v hornatém terénu bývalé Jugoslávie. Jejich konstrukce je odvozená z italské řady E636 a částečně i E646 a byly darem italské vlády. Lokomotivy pro tehdejší jugoslávské železnice (JŽ) byly dodány ve dvou sériích:

  • 362.001-040 : 40 lokomotiv postavených v letech 1960 - 1967, z toho 35 do roku 1964, v následujících dvou letech pouze 5 kusů v důsledku nerozhodnosti ohledně úprav 2. serie
  • 362.101-110: 10 lokomotiv z roku 1968.                                                                                    

Po rozdělení Jugoslávie

Po rozdělení Jugoslávie 32 lokomotiv převzaly HŽ a zbytek . V Chorvatsku jsou provozovány pouze na trati Šapjane-Rijeka-Moravice, ostatní tratě jsou napájené systémem 25 kV 50Hz. I u této trati se plánuje přestavba na střídavý systém. Proto se uvažuje o rekonstrukci na střídavou trakci - dvě lokomotivy již byly rekonstruovány a jsou označeny řadou 1161. U Slovinských železnic byly v červenci 2009 vyřazeny.

 

Elektrická lokomotiva JŽ řady 362
(dle označení UIC)
Elektrická lokomotiva JŽ řady 362
Základní údaje
Výrobce BredaANSALDO, Itálie
Rok výroby 19601969
Počet vyrobených kusů 50
Provozovatel
Období provozu 1960–dosud
Trvalý výkon 1. serie 2640 kW, 2. serie 2875 kW
Maximální tažná síla 360 kN
Maximální rychlost 120 km/h
Hmotnost a rozměry
Hmotnost ve službě 108 t
Délka přes nárazníky 18 400 mm, 2. serie 19 440 mm
Minimální poloměr
projížděných oblouků
 
Rozchod kolejí 1 435 mm
Parametry pohonu
Uspořádání pojezdu Bo´ Bo´ Bo´
Napájecí soustava 3 kV ss

 

Prodej FNM

Tři lokomotivy HŽ byly v roce 2003 prodány italskému dopravci FNM.[1] Po rekonstrukci v TZV-Gredelj v Záhřebu[2] byly přeznačeny na řadu E.660, resp. E.661, ale dosud nebyly nasazeny do provozu[3]

[editovat]Řada 362 v Česku

Dvě slovinské lokomotivy (362.029 a 031) byly údajně prodány českému soukromému dopravci a 10. 12. 2008 překročily hranice České republiky. Od ledna 2009 se 362.031 nachází v areálu firmy On-track v Přerově.

[editovat]Řada 362 na Slovensku

Soukromý slovenský dopravce Central Railways zakoupil dvě lokomotivy řady 362, které by měly být opraveny ve Slovinsku a v březnu 2012 by měly přijet na Slovensko. Dopravce s nimi počítá pouze pro vnitrostátní nasazení. [4]

[editovat]Konstrukce

Jedná se o dvojdílné kloubové lokomotivy. Jejich skříně jsou neseny trojicí dvounápravových podvozků. Jsou poháněny šesti motory o výkonu 440 kW, resp. u 2. serie 472,5 kW. Regulace odporová. Motory je možno řadit do skupin s šesti, třemi a dvěma motory v sérii. Na 1. serii jsou použity dva kompresory La TA 241 firmy Westinghouse, baterie 42 V dobíjená dynamem o výkonu 2,83 kW s proudem 68 A, poháněným motorem ventilátoru - model "Marelli/Končar".

Na 2. serii jsou ventilátory s asynchronními motory napájeny sítí 3x 380 V z alternátoru.

Na obou sériích je použita elektrodynamická odporová brzda stejného typu, jako zkušební vzorek na lokomotivě E636.082.

362.031 v Přerově