Lokomotiva řady 240
Lokomotiva řady 240 je elektrická lokomotiva na střídavý proud určená pro osobní i nákladní dopravu. Vyráběla ji plzeňská firma Škoda v letech 1968 - 1969 s továrním označením Škoda 47E.
Elektrická lokomotiva řady 240 (dle označení UIC) |
|
---|---|
Staré označení ČSD | S 499.0, S 499.1 |
Tovární označení | 47E |
Základní údaje | |
Výrobce | Škoda Plzeň |
Rok výroby | 1968, 1969 |
Počet vyrobených kusů | 145 |
Provozovatel | (ČSD, ŽSR), ČD, ČDC, ZSCS |
Období provozu | 1968–dosud |
Trvalý výkon | 3 080 kW |
Maximální tažná síla | kN |
Maximální rychlost | 120 km/h |
Hmotnost a rozměry | |
Hmotnost ve službě | 85 t |
Délka přes nárazníky | 16 440 mm |
Minimální poloměr projížděných oblouků |
|
Rozchod kolejí | 1 435 mm |
Parametry pohonu | |
Uspořádání pojezdu | Bo´ Bo´ |
Napájecí soustava | 25 kV 50 Hz |
Seznam českých a slovenských lokomotiv |
Vývoj
Po roce 1967 v souvislosti s pokračující elektrizací napájecí soustavou 25 kV 50 Hz vyvstala potřeba dalších nových lokomotiv navazujících na předchozí řadu230. Byla tak vyrobena početná řada univerzálních lokomotiv, která našla uplatnění na celé síti se střídavou napájecí soustavou na území Československa. Část lokomotiv byla původně vybavena převodovým poměrem pro rychlost 140 km/h, protože se počítalo s navyšováním traťové rychlosti na tuto hodnotu. Tyto lokomotivy byly označeny ve starém systému značení jako řada S 499.1. Od roku 1978 však postupně byly tyto stroje přestavěny pro rychlost 120 km/h.
[editovat]Konstrukce
Lokomotivy jsou skříňové, čtyřnápravové, se čtyřmi stejnosměrnými trakčními elektromotory. Stejně jako u předchozí řady 230 byl pro lokomotivní skříň použitsklolaminát a dostaly tak i stejný design. Elektrický proud lokomotiva odebírá pomocí dvou pantografů na střeše lokomotivy, ten prochází přes trakčnítransformátor, který slouží k regulaci výkonu, a dále je usměrňován křemíkovými usměrňovači na stejnosměrný proud.
[editovat]Provoz
Lokomotivy nacházejí uplatnění v osobní i nákladní dopravě. Po rozdělení Československa byly stroje této řady rozděleny mezi nástupnické společnosti České dráhy a Železnice Slovenskej republiky. V současnosti (2010) je jejich majitelem v Česku pouze nákladní dopravce ČD Cargo, na Slovensku jsou však používány v osobní dopravě u Železničné spoločnosti Slovensko a v nákladní dopravě u Železničné spoločnosti Cargo Slovakia. České stroje, které jsou v rámci ČD Carga přiděleny do SOKV České Budějovice a Ostrava, jsou provozovány nejen na území Česka, ale také Slovenska a od ledna 2010 také v Maďarsku.[1]Slovenské lokomotivy jsou svými provozovateli přiděleny do dep v Bratislavě a Nových Zámcích.[2][3]