Lokomotiva řady 372

 

Lokomotiva řady 372 (dle starého označení ČSD ES 499.2) je dvousystémová elektrická lokomotiva. Byla vyvinuta pro přeshraniční provoz mezi Československem a Německou demokratickou republikou. Vychází z českých strojů řad 163263 a 363, avšak velmi se od nich liší.

[editovat]Vývoj


V roce 1988 byly vyrobeny dva prototypy - 372.001 ČSD a 230.001 DR (tovární označení 80E). Následně bylo v roce 1991 vyrobeno 14 strojů řady 372 ČSD (76E) a 19 strojů pro Deutsche Reichsbahn(80E). Lokomotivy byly vyvinuty pro přeshraniční provoz na napájecí systémy 3 kV ss a 15 kV 1623 Hz.

Ač jsou vizuálně téměř shodné s ostatními stoji Škoda 2. generace, je na nich použito mnoho zastaralých dílů. Hlavním rozdílem je použití kontaktní odporové regulace výkonu. Nutno podotknout že k jejímu osazení došlo na základě požadavků východoněmecké strany, která se spolupodílela na návrhu koncepce lokomotivy a která měla výhrady vůči pulzní regulaci, jež podle nich nebyla ještě v provozu dostatečně ověřena a navíc se vyznačovala vyšší hmotností než odporová regulace.Oficiální zdůvodnění tedy zní "Traťové poměry na území NDR, zejména nízká únosnost mostů ovlivnily požadavek na max. hmotnost lokomotivy 84 t a tím nebylo možné v koncepci použít pulsní měniče, které podstatně zvětšují hmotnost včetně trakčního transformátoru na 16 2/3 Hz." Díky tomuto rozhodnutí se stala nová lokomotiva zastaralou již v době jejího vývoje.

 

Elektrická lokomotiva řady 372
(dle označení UIC)
DR 180 009
Staré označení ČSD ES 499.2
Německé označení 180
Tovární označení 76E / 80E
Základní údaje
Výrobce Škoda Plzeň
Rok výroby 19881991
Počet vyrobených kusů 35
Provozovatel ČSDČDČD CargoDRDB,Railion
Období provozu 1988–dosud
Trvalý výkon 3 080 kW
Maximální tažná síla 275,0 kN
Trvalá tažná síla 140,0 kN
Maximální rychlost 120 km/h
Vytápění vlaku Elektrické
Lokomotivní brzda elektrodynamická
samočinná tlaková
přímočinná
Hmotnost a rozměry
Hmotnost ve službě 84 t
Adhezní hmotnost 84 t
Délka přes nárazníky 16 800 mm
Minimální poloměr
projížděných oblouků
120 m
Rozchod kolejí 1 435 mm
Parametry pohonu
Uspořádání pojezdu Bo´ Bo´
Napájecí soustava 3 kV ss / 15 kV 162/3 Hz
Regulace pohonu odporová
Typ trakčního motoru stejnosměrný sériovýAL 4542 FnT
Přenos kroutivého momentu Kloubová spojka Škoda
Seznam českých a slovenských lokomotiv

Ač jsou vizuálně téměř shodné s ostatními stoji Škoda 2. generace, je na nich použito mnoho zastaralých dílů. Hlavním rozdílem je použití kontaktní odporové regulace výkonu. Nutno podotknout že k jejímu osazení došlo na základě požadavků východoněmecké strany, která se spolupodílela na návrhu koncepce lokomotivy a která měla výhrady vůči pulzní regulaci, jež podle nich nebyla ještě v provozu dostatečně ověřena a navíc se vyznačovala vyšší hmotností než odporová regulace.Oficiální zdůvodnění tedy zní "Traťové poměry na území NDR, zejména nízká únosnost mostů ovlivnily požadavek na max. hmotnost lokomotivy 84 t a tím nebylo možné v koncepci použít pulsní měniče, které podstatně zvětšují hmotnost včetně trakčního transformátoru na 16 2/3 Hz." Díky tomuto rozhodnutí se stala nová lokomotiva zastaralou již v době jejího vývoje.

[editovat]Technika

Lokomotiva je na obou systémech řízena odporovou regulací. Nepřímý kontrolér spíná elektropneumatické stykače - na stejnosměrném sériovém zapojení trakčních motorů má lokomotiva 27 jízdních stupňů a na sérioparelelu dalších 17, na každém hospodárném stupni lze zařadit ještě 5 šuntů. Trakční odporník je fechralový, využívá se i pro plynule řízenou cize buzenou nezávislou EDB (2200 kW).

Mechanická část lokomotivy je převzata z řady 263. Odtud je převzata i koncepce chlazení se žaluziemi v pravé bočnici.

Při jízdě na jednofázovém systému je obvodům lokomotivy předřazen transformátor a olejem chlazené diodové usměrňovače.

Aby lokomotivy měly přechodnost i na německé železnice, jsou vybaveny kromě mobilní části liniového zabezpečovače LS IV/I i německým bodovým zabezpečovačem PZ 80 a rychloměrem Metra GMR. Na lokomotivě 372.007 se od roku 2000 ověřuje statický měnič 3000/600 V se samostatnými výstupy pro nabíjení baterií a nabíjení střídače pomocných pohonů.

[editovat]Provoz

ČSD byly stroje řady 372 od počátku svého provozu soustředěny v Lokomotivním depu Děčín, ani po vzniku Českých drah nedošlo ke změně jejich působiště a byly dislokovány v DKV Ústí nad Labem, PJ Děčín. Od roku 1994 do června 2004 byly tyto lokomotivy mj. nasazovány na vozbu vlaků RoLa v úseku Lovosice - Drážďany. Od roku 1996 do roku 2001 klesl celkový počet lokomotiv z 15 na 9, protože některé stoje byly rekonstruovány na řadu 371 pro vozbu vlaků EuroCity. Ty jsou deponovány v DKV Praha PJ Vršovice. V souvislosti se vznikem nákladní divize ČD Cargo na přelomu let 2007/2008 přešlo všech 9 strojů do stavu ČD Cargo SOKV Ústí nad Labem. V této souvislosti jsou opatřovány novým firemním lakem. Celkově se jedná o jedny z nejméně povedených lokomotiv Škody Plzeň. Vyskytuje se na nich velké množství závad, které jsou zapříčiněny použitím zastaralých technických řešení.

[editovat]Lokomotiva 372 010-9, odstavená, Mělník, 1.9.2007 9:44 - Trainweb

Provozované lokomotivy

  • ČD Cargo: 372.006-014
  • Railion: 180.002, 180.006-012, 180.015-020