Lokomotiva EU07
Lokomotivy řady EU07 jsou čtyřnápravové stejnosměrné elektrické lokomotivy, které pro polské železnice PKP dodaly společnosti Pafawag a Cegielski v letech 1965 až 1994 v počtu 483 kusů. Konstrukce lokomotiv EU07 vychází ze strojů řady EU06, které pro PKP vyráběla britská firma English Electric.
EU07 4E |
|
Výrobce |
Pafawag Wroclaw HCP Poznan |
Roky konstrukce |
1965-1977 (4E) 1983-1992 (303E) |
Axis systém | Bo'Bo " |
Hmotnost Uniformy |
80t (4E) 83,4 t (303E) |
Délka přes nárazníky |
15 915 mm (4E) 16 235 mm vhodné pro vybudování vlastní spojku (303E) |
Šířka | 3038 mm |
Výška | 4343 mm |
Průměr kola | 1 250 mm |
Počet motorů | 4 |
Typ trakčních motorů | EE541A, přenos typ Alsthom |
Trvalý výkon | 2000 kW |
Power Hour | 2080 kW |
Napájení | 3 kV DC |
Maximální tažná síla | 280 kN |
Převodový poměr | 79:19 |
Konstrukční rychlost | 125 km / h |
Zatížení náprav na kolejích |
20 t (4E) 20,85 t (303E) |
Brzdový systém | Oerlikon |
má kontrolu nad více |
Polské lokomotivy řady EU 07 většina z nás zná. Zajíždějí do Česka už nějakou tu dobu, a i když jsou výrobně mladší než naše peršingy řady 162 nebo 163, vzhledově daleko zaostávají za svými českými kolegyněmi. Vznik technické dokumentace této řady se datuje v roce 1936, a její finalizace po válce v roce 1947. I přes tuhle morální zaostalost, výroba této řady byla ukončena až v roce 1990.
Vozba vlaků z Čech do Polska a zpět v elektrické trakci má své tradice. V dobách kdy v Berlíně elektrizace ještě nebyla, Škodovkou vyrobena polská řada EU05 svištěla na vlacích Praha – Warszawa bez přepřahu. Tak tomu bylo v minulém století, od roku 1966 do roku 1975. Pak z důvodů technických i politických se od přímé vozby upustilo. Přeprahy se začaly uskutečňovat na státní hranici. Až roku 2008 začaly pravidelně do Prahy zajíždět modernizované lokomotivy řady EU07 s rychlíkem R 208 Vltava. Hlavní problém spočíval v tom ,že samoczynne hamowanie pociągu (automatické zastavení vlaku) polské, není účinné v Čechách a naše LVZ (liniový vlakový zabezpečovač) v Polsku. Proto na polských EU07 nebo českých 163, které jezdí v mezinárodním provozu musí být oba vlakové zabezpečovače SHP + LVZ. Další nezbytnou podmínkou je, aby se strojvedoucí lokomotivy v druhém státě mohl domluvit s dispečerem a provozem pomocí radiostanice. V Čechách musí mít TRS VS67, a v Polsku svou radiostanici. Dalším problémem jsou pantografy, respektive lišty. V Čechách se používá kompozitní materiál na bázi grafitu a v Polsku měď.
PKP upravilo na provoz v Čechách lokomotivy EU07 364, EU07 446, EU07 511, EU07 516, EU07 533 a postupně se přidávají další, nejnovější je EU 07- 306.
EU07-472
EU07-038 (typ 4E) na stanici Kolobrzeg
EU07-533 Praha hlavní nádraží.
Praha hlavní nádraží po modernizaci ozdobená lokomotivou EU 07-533. Tuto soupravu nelze normálně vidět s EU07. Pouze díky přechodu na letní čas se objevila EU07 s ukrajinskou soupravou.