Lokomotiva EU07

Lokomotivy řady EU07 jsou čtyřnápravové stejnosměrné elektrické lokomotivy, které pro polské železnice PKP dodaly společnosti Pafawag a Cegielski v letech 1965 až 1994 v počtu 483 kusů. Konstrukce lokomotiv EU07 vychází ze strojů řady EU06, které pro PKP vyráběla britská firma English Electric.

 

EU07 
4E
Výrobce Polsko Pafawag Wroclaw 
Polsko HCP Poznan
Roky konstrukce 1965-1977 (4E) 
1983-1992 (303E)
Axis systém Bo'Bo "
Hmotnost Uniformy 80t (4E) 
83,4 t (303E)
Délka přes nárazníky 15 915 mm (4E) 
16 235 mm vhodné pro vybudování vlastní spojku (303E)
Šířka 3038 mm
Výška 4343 mm
Průměr kola 1 250 mm
Počet motorů 4
Typ trakčních motorů EE541A, přenos typ Alsthom
Trvalý výkon 2000 kW
Power Hour 2080 kW
Napájení 3 kV DC
Maximální tažná síla 280 kN
Převodový poměr 79:19
Konstrukční rychlost 125 km / h
Zatížení náprav na kolejích 20 t (4E) 
20,85 t (303E)
Brzdový systém Oerlikon
má kontrolu nad více

Polské lokomotivy řady EU 07 většina z nás zná. Zajíždějí do Česka už nějakou tu dobu, a i když jsou výrobně mladší než naše peršingy řady 162 nebo 163, vzhledově daleko zaostávají za svými českými kolegyněmi. Vznik technické dokumentace této řady se datuje v roce 1936, a její finalizace po válce v roce 1947. I přes tuhle morální zaostalost, výroba této řady byla ukončena až v roce 1990.

Vozba vlaků z Čech do Polska a zpět v elektrické trakci má své tradice. V dobách kdy v Berlíně elektrizace ještě nebyla, Škodovkou vyrobena polská řada EU05 svištěla na vlacích Praha – Warszawa bez přepřahu. Tak tomu bylo v minulém století, od roku 1966 do roku 1975.  Pak z důvodů technických i politických se od přímé vozby upustilo. Přeprahy se začaly uskutečňovat na státní hranici. Až roku 2008 začaly pravidelně do Prahy zajíždět modernizované lokomotivy řady EU07 s rychlíkem R 208 Vltava. Hlavní problém spočíval v tom ,že samoczynne hamowanie pociągu  (automatické zastavení vlaku) polské, není účinné  v Čechách a naše LVZ (liniový vlakový zabezpečovač) v Polsku.  Proto na polských EU07 nebo českých 163, které jezdí v mezinárodním provozu musí být oba vlakové zabezpečovače SHP + LVZ.  Další nezbytnou podmínkou je, aby se strojvedoucí  lokomotivy v druhém státě mohl domluvit s dispečerem a provozem pomocí radiostanice. V Čechách musí mít TRS VS67, a v Polsku svou radiostanici. Dalším problémem jsou pantografy, respektive lišty. V Čechách se používá kompozitní materiál na bázi grafitu a v Polsku měď.

PKP upravilo na provoz v Čechách lokomotivy EU07 364, EU07 446, EU07 511, EU07 516, EU07 533 a postupně se přidávají další, nejnovější je EU 07- 306.

EU07-472                                                                      

EU07-038 v Kołobrzeg.jpg
EU07-038 (typ 4E) na stanici Kolobrzeg

EU07-533 Praha hlavní nádraží.

 

Praha hlavní nádraží po modernizaci ozdobená lokomotivou EU 07-533.  Tuto soupravu nelze normálně vidět s EU07. Pouze díky přechodu na letní čas se objevila EU07 s ukrajinskou soupravou.

Kabina EU07

Starší verze - model 4E EU07-067