Lokomotiva řady 361

 

Lokomotiva řady 361 je dvousystémová lokomotiva vyráběná pro Železničnou spoločnosť Slovensko. Jde o komplexní rekonstrukci strojů řad 162 a 163 ZSSK v společnosti ŽOS Vrútky a.s. V listopadu 2009 se začalo pracovat na prototypové rekonstrukci – 361.001. Jako základ pro rekonstrukci byl vybraný košický stroj 163.053, jehož elektrická část byla v průběhu roku 2009 zčásti použita při opravě požárem poškozené 362.006, ze které vznikl z hlediska výkonové i řídící elektroniky určitý mezistupeň vývoje mezi řadami 362/363 a řadou 361.

Z původních lokomotiv řad 162 a 163 zůstane zachována jen skříň a upravené podvozky, včetně trakčních motorů a brzdových jednotek. Hlavní výhodou, kromě prodloužení životnosti, je rekonstrukce jednosystémového HDV pro stejnosměrnou napájecí soustavu 3 kV na vozidlo dvojsystémové – 3kV ss / 25kV 50 Hz.

Elektrická lokomotiva řady 361
(dle označení UIC)

Lokomotiva 361 002-9 + 363 101-7, R 608 „Spišan”  (Košice – Žilina – Bratislava), Trenčianska Teplá, 18.5.2012 16:33 - Trainweb

Základní údaje
Výrobce ŽOS Vrútky
Rok výroby od 2011
Zmodernizováno 4
Maximální provozní rychlost 140 km/h
Vytápění vlaku elektrické
Brzda pneumatická špalíkovásamočinná a přímočinná (původní),
elektrodynamická brzda odporová
Hmotnost a rozměry
Hmotnost 85,2 t
Délka přes nárazníky 16 800 mm
Rozvor podvozku 2500 mm
Vzdálenost středů otáčení podvozků 8700 mm
Rozchod kolejí 1435 mm
Parametry pohonu
Uspořádání pojezdu Bo´ Bo´
Napájecí soustava 3 kV ss / 25 kV 50 Hz
Seznam českých a slovenských lokomotiv