Lokomotiva řady 380

Lokomotiva řady 380 českého značení (tovární typ Škoda 109E) je třísystémová elektrická lokomotiva, jejíž prototypy byly představeny v roce 2008. Lokomotivy této řady vyrábí Škoda Transportation pro České dráhy.

Vývoj a odběratelé

[editovat]České dráhy

V prosinci 2006 skelet vozidla úspěšně prošel statickou zkouškou podle evropských Technických směrnic pro interoperabilitu. Exteriér prototypu (380.002) představil výrobce dne 23. července 2008 na zkušební koleji v plzeňském areálu firmy. Prototyp 380.001 byl v září 2008 vystaven na veletrhu dopravní techniky InnoTrans v Berlíně. Lokomotiva 380.002 byla 4. září 2008 přepravena na ŽZO Velim, kde se podrobuje zkouškám. V březnu 2009 se na zkušebním okruhu krátce vyskytla i 380.001. V květnu 2009 byl ve výrobě již 7. kus. Ředitelem realizačního týmu je Marek Herbst.

Lokomotiva je určena pro dopravu vlaků osobní dopravy zejména na koridorových tratích ve střední Evropě, tedy v České republiceNěmeckuRakouskuPolskuSlovensku a Maďarsku. Smlouvu na dodání 20 těchto lokomotiv již uzavřely České dráhy, první kusy měly být dodány v průběhu roku 2009. Zpočátku měly být testovány na různých tratích a teprve od grafikonu 2009/2010 (od prosince 2009) se počítalo s jejich nasazením v pravidelných turnusech, pravděpodobně na vlacích EuroCity na prvním tranzitním koridoru. Do konce roku 2009 však lokomotivy nebyly předány a za zpoždění dodávek pro České dráhy hrozí Škodě penále zatím až 200 mil. Kč.[1] Škoda se hájí tím, že zpoždění bylo způsobeno změnou norem v průběhu vývoje a schvalování, a odmítá platit penále.[2]

V lednu roku 2011 byl stav takový, že dva kusy jezdily v rámci zkušebního provozu s osobními vlaky včetně EuroCity, dva s nákladními vlaky, pět kusů bylo na zkušebním okruhu ve Velimi, celkově devatenáct bylo již smontováno a výroba dvacátého spěla do finále.[3]

V září 2012 stále není završena mezinárodní homologace. Spor dospěl k arbitráži, protože České dráhy zpoždění vyčíslily na přibližně třičtvrtě miliardy, zatímco výrobce nabízí 100 mil. Kč a sám podal žalobu o 216 milionů korun.[4][5]

Elektrická lokomotiva řady 380
(dle označení UIC)
Tovární označení Škoda 109E
Základní údaje
Výrobce Škoda Transportation
Rok výroby 2008-2011
Počet vyrobených kusů 20
Provozovatel České dráhy
Období provozu od 2010
Maximální provozní rychlost 200 km/h
Zkušební rychlost 220 km/h
Vytápění vlaku Elektrické
Brzda pneumatická kotoučová s disky na kolech, EDB (elektrodynamická brzda)
Hmotnost a rozměry
Hmotnost 88,2 t
Délka přes nárazníky 18 000 mm
Rozvor podvozku 2500 mm
Vzdálenost středů otáčení podvozků 8700 mm
Jmenovitý průměr kol 1250/1170 mm
Maximální šířka 3080 mm
Výška (nad temenem kolejnic) 3905 mm
Rozchod kolejí 1435 mm
Parametry pohonu
Uspořádání pojezdu Bo´ Bo´
Napájecí soustava 3 kV ss / 25 kV 50 Hz / 15 kV 16,7 Hz
Výkon na háku trvalý 6400 kW
Rychlost při trvalém výkonu 102 km/h
Tažná síla na háku při trvalém výkonu 213 kN
Maximální tažná síla na háku 274 kN
Výkon na obvodu kol při rekuperaci 6963 kW
Výkon na obvodu kol - brzdění do odporníku 4700 kW
Max.brzdná síla dynamické brzdy 226 kN
Pohon dvojkolí dutým hřídelem
Seznam českých a slovenských lokomotiv

 

Technický popis a parametry

Lokomotiva 380.002-6 - Škoda 109E s 30 nákladními vozy na Železničním zkušebním okruhu Cerhenice při testech

Lokomotiva je určena pro provoz na tratích elektrifikovaných třemi hlavními napájecími systémy používanými ve střední Evropě: střídavé napětí 25 kV 50 Hz, 15 kV 16,7 Hz a stejnosměrné napětí 3 kV. Ve všech třech napájecích soustavách umožňuje rekuperační dynamické brzdění. Pro případ nemožnosti vracení energie do trakčního vedení je lokomotiva vybavena i brzdovými odporníky.

Podle výrobce vyhovuje lokomotiva přísným limitům rušení nynějších zabezpečovacích systémů. Lokomotiva je osazena několika vlakovými zabezpečovačipoužívanými v ČR i v okolních zemích - MIREL VZ1 v03 pro ČR, Slovensko a Maďarsko (uvažuje se rovněž o použití ETCS STM modulu LS 06 po jeho schválení)[6]LZB 80E spolu s integrovaným modulem PZB 90 pro Německo a Rakousko a SHP EDA3 pro Polsko. Do budoucna se počítá s použitím jednotného evropského zabezpečovacího systému ETCS.

Lokomotiva má být schválena pro maximální rychlost 200 km/h. Maximální výkon je 7,2 MW.

Při výrobě byly použity některé technologie obvyklé u závodních automobilů, například vláknové kompozity pro duté hřídele nebo hliníkové brzdové kotouče.

Lokomotiva je konstruována na dnešní nároky protipožární bezpečnosti (samohasicí zařízení, odolná stěna mezi kabinou a strojovnou). Deformační zóny by měly zachovat prostor kolem strojvůdce i při nárazu při rychlosti 110 km/h do cisternového vozu o hmotnosti 15 tun, deformační díly lokomotivy jsou vyměnitelné.

 

Zkušební provoz

Lokomotiva 380.007 v čele osobního vlaku na brněnském hlavním nádraží

Rozhodnutím Drážního úřadu č.j. DUCR-25487/10/Kv ze dne 19. května 2010 byly stanoveny podmínky pro zkušební provoz bez cestujících elektrických lokomotiv 380.007 a 380.008. Zkušební provoz je povolen do 31. prosince 2010. V prvních týdnech zkušební provozu je lokomotiva nasazována převážně na trati Plzeň – Beroun – Praha pod hlavičkou nákladního dopravce ČD Cargo. V noci z 8. na 9. srpna 2010 byla lokomotiva 380.008 v čele kontejnerového vlaku přesunuta z Čech na Moravu, konkrétně na Ostravsko, kde by měla v následujících dnech (9. srpna 2010 a dále) pod SOKV Ostrava jezdit na vozebních ramenech Petrovice u Karviné – BřeclavOstrava – Brno, Ostrava – Horní Lideč, Ostrava – Třinec a zpět, uzel Ostrava.

Od 23. srpna 2010 probíhaly též zkušební jízdy s měřícím vozem rychlostí až 176 km/h. 23. srpna byly nasazeny stroje 380.005 a 380.006 spolu s měřícím vozem VÚŽ a vozem ČD Bmz na zkušební jízdy v úseky Pardubice – Choceň, v dalších dnech probíhalo měření v dalších úsecích. Od 5. října je stroj 380.005 též nasazován na nákladní vlaky v rámci zkušebního provozu. Jedná se přednostně o vozbu poštovních vlaků Ostrava – Praha a zpět, kde se dosahuje na nákladní vlaky poněkud neobvyklé rychlosti 160 km/h.

Do osobního provozu poprvé zasáhla lokomotiva 380.008 dne 15. prosince 2010, když vedla vlak EuroCity 171 Hungaria v trase Praha – Břeclav. Od 16. prosince 2010 byl pro dvě lokomotivy této řady vytvořen oběh, který zahrnuje vozbu vlaků EC/IC/R na rameni Praha – Břeclav. Lokomotivy v tomto oběhu jezdí pod DKV Praha, PJ Vršovice, TS 301[7]

15. března 2011 začaly testy rušivých proudů v Rakousku, na trati mezi Břeclaví a Hohenau s lokomotivou 380.004. Je to poprvé, kdy se lokomotiva této řady pohybuje na území Rakouska vlastní silou.[8] 19. května byla tato lokomotiva rakouskými úřady zabavena.[9]

V druhém pololetí roku 2011 se mimo lokomotiv 380.007, 380.008 a 380.005 objevují na vlacích s cestujícími také kusy 380.012 a 380.014, oběh byl rozšířen i o ramena Praha – Bohumín a Bohumín – Břeclav. [10]

Od počátku nového jízdního řádu pro rok 2012 byl schválen zkušební provoz pro 15 lokomotiv a byly pro ně vytvořeny oběhy v turnusové skupině 301 (4 denní), 301a (3 denní), 302 (jednodenní) a 303 (3 denní). V současné době (leden 2012) jezdí v osobní dopravě 10 lokomotiv, a to 380.005, 380.007, 380.008, 380.009, 380.011, 380.012, 380.013, 380.014, 380.016 a 380.019. Dvoudenní oběh v TS 303 je zajišťován lokomotivami řady 162 a 1a. den TS 303 obsluhuje lokomotiva řady 150.2 do té doby, než bude tato lokomotiva schválena pro provoz na síti ZSSK.

Od 24., respektive 25. ledna 2012 je až na výjimky i TS 303 obsluhována lokomotivami řady 380. Zároveň byly do odběhu zařazeny lokomotivy 380.010, 380.015.

20. března byla do oběhu dosazena další lokomotiva, tentokrát 380.004

Lokomotiva 380.011-7 v nátěru pro kampaň Vlakem na EURO

V průběhu roku 2012 probíhaly zkoušky těchto lokomotiv v zahraničí, zejména v Německu a Polsku, kde se očekává schválení v brzké době. Lokomotiva 380.011 byla opatřena reklamním polepem propagujícím fotbalové EURO v Polsku. Stejným polepem měla být opatřena i 380.020, který měla být schválena pro provoz v Polsku, ale zřejmě nebude schválena včas.

Od první změny GVD (od 10. června) byl oběh rozšířen o dvoudenní TS 307, ve kterém lokomotivy 380 obsluhují vlaky mezi Prahou a Ústím nad Labem, především rychlíky Praha – Cheb jezdící v tomto úseku v prokladu s EuroCity do Německa. Zároveň byla do oběhu zařazena lokomotiva 380.003. Čili v oběhu jsou lokomotivy 003, 004, 005, 007, 008, 009, 010, 011, 012, 013, 014, 015, 016 a 019.

 

Odvozené typy

Pro ZSSK dodala Škoda dvě lokomotivy typu 109E2 označené řadou 381 s maximální rychlostí omezenou na 160 km/h, určené pro provoz vratných souprav.