Lokomotiva řady 362

 

Tento článek pojednává o řadě 362 ČD a ZSSK. O řadě 362 JŽ, resp. SŽ pojednává článek JŽ řada 362.
Elektrická lokomotiva řady 362
(dle označení UIC)
Lokomotiva 362.162 na Smíchovském nádraží
Tovární označení 69Er
Základní údaje
Výrobce Škoda Plzeň
Rok výroby 1990
reko: od 1993
Počet vyrobených kusů min. 48
Provozovatel (ČSDŽSR), ZSSKČD
Období provozu 1990–dosud
Trvalý výkon 3 060 kW
Maximální tažná síla 258 kN
Maximální rychlost 140 km/h
Hmotnost a rozměry
Hmotnost ve službě 86 t
Délka přes nárazníky 16 800 mm
Minimální poloměr
projížděných oblouků
120 m
Rozchod kolejí 1 435 mm
Parametry pohonu
Uspořádání pojezdu Bo´ Bo´
Napájecí soustava 3 kV/25 kV 50 Hz
Seznam českých a slovenských lokomotiv

Lokomotiva řady 362 (u stroje 362.001 tovární označení 69Er) je dvousystémová elektrická lokomotiva provozovaná v Česku (České dráhy) a na Slovensku (Železničná spoločnosť Slovensko). Stroje jsou využívány ve vozbě rychlíků a vlaků vyšší kategorie. Lokomotivy řady 362 jsou přezdívány „Eso“ či „rychlé eso“.

Stroje řady 362 jsou téměř shodné s lokomotivami řady 363. Jedná se o dvoupodvozkové, čtyřnápravové stroje poháněné čtyřmi trakčními motory.

První lokomotiva řady 362 vznikla v roce 1990, kdy byl poslední kus série lokomotiv řady 363 při výrobě osazen novým typem trakčních motorů a převodem pro maximální rychlost 140 km/h (řada 363 má max. rychlost 120 km/h). Tento stroj byl označen jako 362.001 a později po rozdělení státu v roce 1993 připadl slovenským železnicím. ČSD ještě v roce 1991 plánovaly nákup dalších 29 lokomotiv řady 362, kvůli nedostatku financí ale byla zakázka odřeknuta.

Vzhledem k zavádění vlaku kategorií EuroCity a InterCity a s tím spojené modernizaci tratí bylo u Českých drah v letech 1993 a 1994 rekonstruováno devět lokomotiv řady 363 na řadu 362. To bylo docíleno výměnou podvozků mezi stroji řad 363 (max. rychlost 120 km/h) a 162 (max. rychlost 140 km/h). Lokomotivy pak byly nově označeny řadami 362 a 163, u řady 362 s ponecháním původního inventárního čísla. Další vlna stejných rekonstrukcí proběhla u ČD v letech 2000 a 2001 (5 lokomotiv) a 2006 až 2008 (8 strojů). V roce 2009 pak započala rekonstrukce, při které jsou nápravové převodovky vyměňovány za nové, neúčastní se jich tedy lokomotivy řady 162.[1] Lokomotivy jsou dislokovány v DKV Brno a Plzeň.

Železnice Slovenskej republiky přikročily k obdobné přestavbě v roce 1999, do roku 2002 vzniklo na Slovensku dalších 15 strojů řady 362. Lokomotivám původní řady 363 nebyly měněny celé podvozky, ale pouze dvojkolí s převodovkami. Oproti Česku dostaly stroje řady 362 také nová inventární čísla 002–016 navazující na jedinou původní lokomotivu 362.001. Všechny lokomotivy řady 362 jsou na Slovensku dislokovány v Bratislavě.[2]