Lokomotiva řady 371
Lokomotiva řady 371 je dvousystémová elektrická lokomotiva Českých drah, přezdívaná „Bastard“. Lokomotiva byla vyráběna v letech 1980 až 1990 ve firmě Škoda Plzeň (tovární typ Škoda 69E). Lokomotivy řady 363 (do roku 1987 řada ES 499.1) jsou určeny pro vozbu vlaků na osobních inákladních výkonech. Několik lokomotiv této řady bylo rekonstruováno na řadu 362 s vyšší maximální rychlostí. Lokomotiva je dvousystémová je schopna provozu na obou hlavních napájecích systémech českých železnic, tedy jak na starším stejnosměrném systému 3 kV, tak i v novějším systému jednofázové střídavé soustavy 25 kV, 50 Hz. Tomu je uzpůsobena elektrická výzbroj vozidla. Zajišťuje hlavní přetahy vlaků přes styk proudových soustav.
V podstatě shodná je lokomotiva řady 362, kromě převodového poměru který byl zvýšen a bylo také dosazeno zařízení, které mělo tlumit vrtivé pohyby. Používá se ve vozbě vlaků vyšších kategorií a její maximální rychlost je o 20 km/h vyšší.
Od roku 2011 jsou pro ČD Cargo dodávány lokomotivy řady 363.5, které vznikly přestavbou stejnosměrných strojů řady 163. Modernizace provádí Pars nova pod továrním označením 71Em.[1] podle zastaralého technického řešení v době výroby a malé provozní spolehlivosti známá pod přezdívkou bastard. Lokomotivy této řady vznikly modernizací lokomotiv řady 372, v jejímž rámci byla zvýšena maximální rychlost lokomotivy z původních 120 na 160 km/h. Používá se většinou na vozbu vlaků osobní dopravy na rameni Praha – Drážďany. V současnosti (rok 2008) jsou všechny lokomotivy řady 371 ve stavu Depa kolejových vozidel Praha, Provozní jednotky Praha-Vršovice.[1]
Elektrická lokomotiva řady 371 (dle označení UIC) |
|
---|---|
|
|
Tovární označení | 76Em |
Základní údaje | |
Výrobce | Škoda Plzeň |
Rok výroby | 1996-2000, 2004 |
Počet vyrobených kusů | 7 |
Provozovatel | ČD |
Období provozu | 1996–dosud |
Trvalý výkon | 3 080 kW |
Maximální tažná síla | 205 kN |
Maximální rychlost | 160 km/h |
Hmotnost a rozměry | |
Hmotnost ve službě | 83 t |
Délka přes nárazníky | 16 800 mm |
Minimální poloměr projížděných oblouků |
120 m |
Rozchod kolejí | 1 435 mm |
Parametry pohonu | |
Uspořádání pojezdu | Bo´ Bo´ |
Napájecí soustava | 3 kV ss / 15 kV 16,7 Hz |
Seznam českých a slovenských lokomotiv |
[editovat]Průběh modernizace
Lokomotivy byly modernizovány v letech 1996 až 2000 (tovární typ 76Em) a celkem bylo takto modernizováno celkem šest strojů řady 372 (ev. č. 001, 002, 003, 004, [2] Atypickým členem skupiny lokomotiv řady 371 pak je stroj 371.201 (typ 80Em), který vznikl modernizací lokomotivy 180.001 DB (tato lokomotiva byla předána Českým drahám jako kompenzace za těžce poškozený stroj 372.006). Modernizovaná lokomotiva 371.201 doplnila park lokomotiv ČD v roce 2004.[3]
), kterým byla po změně řady zachována původní evideční čísla.