Lokomotiva řady 363
Lokomotiva řady 363 je nejrozšířenější česká dvousystémová elektrická lokomotiva, přezdívaná „Eso“.
Lokomotiva byla vyráběna v letech 1980 až 1990 ve firmě Škoda Plzeň (tovární typ Škoda 69E). Lokomotivy řady 363 (do roku 1987 řada ES 499.1) jsou určeny pro vozbu vlaků na osobních inákladních výkonech. Několik lokomotiv této řady bylo rekonstruováno na řadu 362 s vyšší maximální rychlostí. Lokomotiva je dvousystémová je schopna provozu na obou hlavních napájecích systémech českých železnic, tedy jak na starším stejnosměrném systému 3 kV, tak i v novějším systému jednofázové střídavé soustavy 25 kV, 50 Hz. Tomu je uzpůsobena elektrická výzbroj vozidla. Zajišťuje hlavní přetahy vlaků přes styk proudových soustav.
V podstatě shodná je lokomotiva řady 362, kromě převodového poměru který byl zvýšen a bylo také dosazeno zařízení, které mělo tlumit vrtivé pohyby. Používá se ve vozbě vlaků vyšších kategorií a její maximální rychlost je o 20 km/h vyšší.
Od roku 2011 jsou pro ČD Cargo dodávány lokomotivy řady 363.5, které vznikly přestavbou stejnosměrných strojů řady 163. Modernizace provádí Pars nova pod továrním označením 71Em.[1]
Elektrická lokomotiva řady 363 (dle označení UIC) |
|
---|---|
![]() |
|
Staré označení ČSD | ES 499.1 |
Tovární označení | 69E |
Základní údaje | |
Výrobce | Škoda Plzeň |
Rok výroby | 1980–1990 |
Počet vyrobených kusů | 181 |
Provozovatel | (ČSD), ČD, ČD Cargo, ZSSK,ZSCS |
Období provozu | 1980–dosud |
Trvalý výkon | 3 480 kW / 3 060 kW |
Maximální tažná síla |
292,0 kN prototypy 300,0 kN sériové lokomotivy |
Trvalá tažná síla |
182,5 kN prototypy 176,5 kN sériové lokomotivy |
Maximální rychlost | 120 km/h |
Vytápění vlaku | Elektrické |
Lokomotivní brzda |
elektrodynamická odporová (120 - 7 km/h) samočinná tlaková přímočinná ruční |
Hmotnost a rozměry | |
Hmotnost ve službě | 87 t |
Adhezní hmotnost | 87 t |
Délka přes nárazníky | 16 800 mm |
Minimální poloměr projížděných oblouků |
120 m |
Rozchod kolejí | 1 435 mm |
Parametry pohonu | |
Uspořádání pojezdu | Bo´ Bo´ |
Napájecí soustava | 3 kV ss / 25 kV 50 Hz |
Regulace pohonu | tyristorová pulsní |
Typ trakčního motoru | stejnosměrný s cizím buzenímAL 4562 FiR |
Přenos kroutivého momentu | Kloubová spojka Škoda |
Seznam českých a slovenských lokomotiv |