Lokomotiva řady 753.6

Hnací drážní vozidlo řady 753.6 je určeno pro osobní i nákladní traťovou službu na drahách celostátních, regionálních a vlečkách o rozchodu 1 435 mm. Čtyřnápravová motorová lokomotiva o hmotnosti 18 tun na nápravu disponuje elektrickým střídavě-stejnosměrným (AC/DC) přenosem výkonu. Lokomotiva je konstruována jako skříňová s dvojicí kabin strojvedoucího. Uspořádání dvojkolí je B´o B´o a maximální rychlost lokomotivy je 100 km/h. Vozidlo vzniklo komplexní modernizací řady 749 až 754 (případně odvozených typů).

 

  Základní parametry

Provedení Modernizovaná
Rozchod 1 435 mm
Počet hnacích náprav 4
Uspořádání pojezdu B´o B´o
Nejvyšší provozní rychlost 100 km/h
Přenos výkonu elektrický AC/DC
Spalovací motor CAT 3512C
Jmenovitý výkon 1 550 kW
Maximální tažná síla 202 kN
Jmenovitá hmotnost 72 t
Hmotnost na nápravu 18 t
Výkon kompresoru 175 m3/h
Objem palivové nádrže 5 500 l
 
Interoperabilita
Česká republika  Slovensko  Polsko  Maďarsko  

Výhody a přednosti

  • spolehlivost
  • výrazná úspora nákladů na provoz a údržbu
  • prodloužení životnosti lokomotivy
  • valivé uložení trakčních motorů
  • zvýšení kilometrických proběhů mezi údržbovými cykly
  • ekologický provoz – emisní limity EU Stage IIIA
  • moderní koncepce a design
  • použití unifikovaných řešení
  • vysoký komfort a bezpečnost obsluhy
  • výborné rozhledové poměry
  • automatická regulace rychlosti (ARR)
  • automatické vedení vlaku (AVV)
  • vícenásobné řízení
  • deformační prvky
  • elektrodynamická brzda (EDB)
  • sušička vzduchu
  • zajišťovací střadačová (pružinová) brzda
  • protismykové zařízení a skluzová ochrana
 

Hlavní rám je uložen prostřednictvím pryžokovových opěr na dvou dvounápravových podvozcích, mezi nimiž je umístěna palivová nádrž. Přenos podélných sil z podvozků na hlavní rám a naopak zajišťují dva tažné čepy. Mezi oběma kabinami je umístěna strojovna s hnacím agregátem a veškerým pomocným zařízením. Strojovna je rozdělena na tři základní části, a to na prostor pomocných pohonů, motorovou strojovnu a blok elektrických rozváděčů. Hnací agregát je složen ze spalovacího motoru Caterpillar 3512C a trakčního alternátoru Siemens. Oba tyto stroje jsou spojeny v jeden celek a prostřednictvím společného mezirámu uloženy na hlavním rámu lokomotivy. Přenos výkonu od spalovacího motoru na hnací dvojkolí je elektrický, střídavě-stejnosměrný (AC/DC) a tvoří ho trakční alternátor, usměrňovač a čtyři paralelně zapojené trakční motory. Pomocí valivých ložisek je na každém dvojkolí uložen jeden trakční motor. Tato konstrukce uložení trakčních motorů na dvojkolí v provozu přináší výrazné zvýšení kilometrických proběhů mezi jednotlivými údržbovými cykly. Regulaci výkonu a ovládání celé lokomotivy zajišťuje řídicí systém MSV elektronika s funkcí automatické regulace rychlosti (ARR) a automatickým vedením vlaku (AVV) s cílovým brzděním. Dosazeny jsou tři systémy vzduchotlakých brzd (samočinná, přímočinná, doplňková), brzda střadačová (zajišťovací) a elektrodynamická brzda (EDB). Samočinná brzda je systému DAKO-GP, pracující v režimu nákladním a osobním.



traťová koncepce

Koncepce skříňových lokomotiv zaručuje vynikající výhled na trať, nízkou úroveň vnějšího hluku, lepší rozmístění komponentů a snazší přístup k nim při údržbě. Tvarové provedení umožňuje mytí ve strojních myčkách. Nové koncová kabiny s bezpečnostním čelním sklem mají výrazně vyšší pevnost a celkově vysokou úroveň pasivní bezpečnosti obsluhy. Zcela novou kvalitu pracovního prostředí přináší elektrický ohřev čelního skla, ergonomický ovládací pult, odpružená sedačka, výkonné vytápění, automatická klimatizace a celkové odhlučnění kabin.

 

Moderní design lokomotivy řady 753.6
Moderní design lokomotivy řady
753.6
První lokomotiva řady 753.601 pro společnost SD-Kolejová doprava, a.s. ve výrobním závodě v České Třebové před započetím zkoušek
První lokomotiva řady 753.601 pro
společnost SD-Kolejová doprava,
a.s. ve výrobním závodě v
České Třebové před započetím
zkoušek
První lokomotiva řady 753.601 pro společnost SD-Kolejová doprava, a.s. ve výrobním závodě v České Třebové před započetím zkoušek
První lokomotiva řady 753.601 pro
společnost SD-Kolejová doprava,
a.s. ve výrobním závodě v
České Třebové před započetím
zkoušek
Pohled na čelo lokomotivy 753.601
Pohled na čelo lokomotivy 753.601
        
Podvozek lokomotivy řady 753.6
Podvozek lokomotivy řady 753.6