Lokomotiva řady 753.6
Hnací drážní vozidlo řady 753.6 je určeno pro osobní i nákladní traťovou službu na drahách celostátních, regionálních a vlečkách o rozchodu 1 435 mm. Čtyřnápravová motorová lokomotiva o hmotnosti 18 tun na nápravu disponuje elektrickým střídavě-stejnosměrným (AC/DC) přenosem výkonu. Lokomotiva je konstruována jako skříňová s dvojicí kabin strojvedoucího. Uspořádání dvojkolí je B´o B´o a maximální rychlost lokomotivy je 100 km/h. Vozidlo vzniklo komplexní modernizací řady 749 až 754 (případně odvozených typů).
Základní parametry
Provedení | Modernizovaná |
Rozchod | 1 435 mm |
Počet hnacích náprav | 4 |
Uspořádání pojezdu | B´o B´o |
Nejvyšší provozní rychlost | 100 km/h |
Přenos výkonu | elektrický AC/DC |
Spalovací motor | CAT 3512C |
Jmenovitý výkon | 1 550 kW |
Maximální tažná síla | 202 kN |
Jmenovitá hmotnost | 72 t |
Hmotnost na nápravu | 18 t |
Výkon kompresoru | 175 m3/h |
Objem palivové nádrže | 5 500 l |
Interoperabilita | |
Výhody a přednosti
- spolehlivost
- výrazná úspora nákladů na provoz a údržbu
- prodloužení životnosti lokomotivy
- valivé uložení trakčních motorů
- zvýšení kilometrických proběhů mezi údržbovými cykly
- ekologický provoz – emisní limity EU Stage IIIA
- moderní koncepce a design
- použití unifikovaných řešení
- vysoký komfort a bezpečnost obsluhy
- výborné rozhledové poměry
- automatická regulace rychlosti (ARR)
- automatické vedení vlaku (AVV)
- vícenásobné řízení
- deformační prvky
- elektrodynamická brzda (EDB)
- sušička vzduchu
- zajišťovací střadačová (pružinová) brzda
- protismykové zařízení a skluzová ochrana
Hlavní rám je uložen prostřednictvím pryžokovových opěr na dvou dvounápravových podvozcích, mezi nimiž je umístěna palivová nádrž. Přenos podélných sil z podvozků na hlavní rám a naopak zajišťují dva tažné čepy. Mezi oběma kabinami je umístěna strojovna s hnacím agregátem a veškerým pomocným zařízením. Strojovna je rozdělena na tři základní části, a to na prostor pomocných pohonů, motorovou strojovnu a blok elektrických rozváděčů. Hnací agregát je složen ze spalovacího motoru Caterpillar 3512C a trakčního alternátoru Siemens. Oba tyto stroje jsou spojeny v jeden celek a prostřednictvím společného mezirámu uloženy na hlavním rámu lokomotivy. Přenos výkonu od spalovacího motoru na hnací dvojkolí je elektrický, střídavě-stejnosměrný (AC/DC) a tvoří ho trakční alternátor, usměrňovač a čtyři paralelně zapojené trakční motory. Pomocí valivých ložisek je na každém dvojkolí uložen jeden trakční motor. Tato konstrukce uložení trakčních motorů na dvojkolí v provozu přináší výrazné zvýšení kilometrických proběhů mezi jednotlivými údržbovými cykly. Regulaci výkonu a ovládání celé lokomotivy zajišťuje řídicí systém MSV elektronika s funkcí automatické regulace rychlosti (ARR) a automatickým vedením vlaku (AVV) s cílovým brzděním. Dosazeny jsou tři systémy vzduchotlakých brzd (samočinná, přímočinná, doplňková), brzda střadačová (zajišťovací) a elektrodynamická brzda (EDB). Samočinná brzda je systému DAKO-GP, pracující v režimu nákladním a osobním.
traťová koncepce
Koncepce skříňových lokomotiv zaručuje vynikající výhled na trať, nízkou úroveň vnějšího hluku, lepší rozmístění komponentů a snazší přístup k nim při údržbě. Tvarové provedení umožňuje mytí ve strojních myčkách. Nové koncová kabiny s bezpečnostním čelním sklem mají výrazně vyšší pevnost a celkově vysokou úroveň pasivní bezpečnosti obsluhy. Zcela novou kvalitu pracovního prostředí přináší elektrický ohřev čelního skla, ergonomický ovládací pult, odpružená sedačka, výkonné vytápění, automatická klimatizace a celkové odhlučnění kabin.
Moderní design lokomotivy řady
753.6
První lokomotiva řady 753.601 pro
společnost SD-Kolejová doprava,
a.s. ve výrobním závodě v
České Třebové před započetím
zkoušek
První lokomotiva řady 753.601 pro
společnost SD-Kolejová doprava,
a.s. ve výrobním závodě v
České Třebové před započetím
zkoušek
Pohled na čelo lokomotivy 753.601
Podvozek lokomotivy řady 753.6